fredag 4 maj 2012

Funderingar

God kväll alla läsare!
Det är Caty som just nu är i skrivande stund. Idag hade jag fått ledigt från jobbet, och jag bestämmde mig för att ta en promenad runt om i staden. Det var bara jag som promenerade idag, Mary som också var hemma ville inte följa med. Men någonting som slog mig under tiden var hur många människor det faktist är i städerna. För några dagar sedan diskuterade vi med den svenska tjejen om varför det var just England som hade blivit "industi-landet", och en av orsakerna var ju att fler folk hade flyttat in till städerna, och det fick man verkligen "bevis" på idag. I och med att jag såg så mycket människor på en så liten yta började jag fundera över vilka konsekvenser det kommer att få, så jag tänkte dela med mig av dem till er!
Jag vill bara säga till er läsare att detta är vad jag tror och har ni några synpunkter får ni gärna kommentera så kan vi ta upp och diskutera det.
Jag tror att tack vare "förflyttningen" från landsbyggden till städerna har fått människor att bli mer intresserade av att se vad som händer, innan när man bodde på landsbyggden visste man inte så mycket mer än det som skedde på sin gård. Nu när folket börjar förflytta sig inser man nog att det finns något mer, man vill nog veta vad som händer i andra länder och städer för att kunna utveckla industrier t.ex., men även för att veta vad folk jobbar med.
    Något mer som slog mig var hur det kommer att bli i framtiden, själva förflyttningen från landsbyggden till städerna är en konsekvens i sig, tänk om majoriteten av befolkningen skulle flytta till städerna, så det inte fanns någon kvar på landsbyggden som odlade mat t.ex., då skulle det kunna innebära att det inte finns mat till befolkningen, därför är det viktigt att det fortfarande finns bönder på landsbyggden som odlar och skördar så vi kan få mat!
   När befolkningen ökar på en liten yta tror jag nog att det kommer bli mera konflikter och bråk. För det kommer bli svårare att få det jämnställt och rättvist när det är en större befolkning, vissa kanske lämnas utanför, vissa kanske inte har samma rättigheter, eller en rättvis lön. En fråga som kom upp i mitt huvud som hänger ihop med att alla kanske inte har samma rättigheter, vore om alla kommer ha rätt till samma utbildning. Kommer det bli så att alla kommer få utbildning eller att de förmögna kommer vara de som har rätt till en bra utbildning? Jag är rädd för att inte alla kommer ha samma rätt att få en bra utbildning, jag tror samhället kommer bli mer indelat efter hur mycket pengar man tjänar om befolkningen blir större på en liten yta, att de kommer gynna de med mycket pengar men de som inte har samma tillgång till pengar kommer bli lidande.

Hälsningar Caty

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar